MURAT: Když se síla firmy opírá o kvalitní odborníky
31. května 2022
Historie společnosti MURAT se píše již od roku 1993. Tehdy, v době společenských změn a telekomunikačního boomu, využili zakladatelé své znalosti v oblasti výroby kabelů a rozhodli se zaplnit mezeru na trhu.
Postupně se počet zákazníků rozrostl z jednoho velkého na několik tisíc a ke třem zakladatelům přibylo dalších téměř 70 zaměstnanců. Protože je mezi nimi řada uznávaných odborníků z oblasti vývoje a výroby, není společnost zaměřena pouze na dodávky kabelů pro různá odvětví (silnice, železnice, telekomunikace, elektrárny, těžební a těžký průmysl apod.), ale věnuje se také poradenství a vývoji kabelů. Takto ve spolupráci se společností DRAKA COMTEQ Berlín vznikly nové typy dálkových kabelů, které jsou zcela jedinečné pro využití na železnici a ke kterým má společnost vydaný užitkový vzor na Slovensku a v České republice.
Společnost MURAT si velmi zakládá na kvalitě svých produktů a souvisejících poradenských služeb. Je členem Svazu elektrotechnického průmyslu a opakovaně se podílí na testech Asociace výrobců kabelů zaměřených na nekvalitní výrobky obvykle s původem mimo EU, které se na trhu pravidelně objevují zejména z důvodu nižší ceny. Společnost MURAT odmítá prodej takových produktů a její prioritou je kvalita spojená se spokojeností zákazníka, a to nejen ve specifické produktové kategorii kabelů. O jejím důrazu na kvalitu svědčí opakovaně obhájená certifikace integrovaného systému managementu kvality podle norem EN ISO 9001:2015 a EN ISO 14001:2015.
Firma časem rozšířila portfolio dodávaných produktů i o elektroinstalační materiál a svítidla, aby dokázala vyhovět i komplexním zakázkám. Takto dodává na trh několik set tisíc výrobků ročně. Převážná část obratu připadá na slovenský trh, přičemž cca 100 největších zákazníků se na něm podílí přibližně z 80 %. Z hlediska struktury tvoří dodávky kabelů okolo 60 %, zbytek elektroinstalační materiál. Společnosti se dlouhodobě daří držet mezi 5 nejvýznamnějšími dodavateli elektroinstalačního materiálu na Slovensku a zároveň nabízet i služby s přidanou hodnotou, a to zejména v oblasti dodávek kabelů.
DŮVODY PRO VÝBĚR NOVÉHO ERP
Společnost MURAT využívala řadu samostatných aplikací a od roku 2001 vlastními silami vyvinuté řešení pro skladové hospodářství. Toto řešení bylo zcela závislé na dvou interních zaměstnancích, což přinášelo nemalé riziko spojené s jeho provozem a dalším rozvojem v případě jejich výpadku. Když v roce 2012 dodavatel technologie, na které bylo vlastní řešení postaveno, oznámil, že ji nebude dále podporovat a vyvíjet, bylo rozhodnuto o nutnosti přechodu na nový komplexní ERP řešení.
Hlavní kritéria pro výběr nového ERP řešení
robustnost a stabilita,
komplexní pokrytí všech procesů ve firmě,
otevřenost pro vlastní vývoj s garancí zachování vazby na standardní verze,
možnost sledovat původ, složení a manipulace u konkrétního kusu výrobku ve všech fázích jeho existence v podniku podle požadavků jaderného průmyslu,
schopnost vyhovět častým požadavkům na změny systému vyhodnocování procesů, jakož i častým požadavkům na změny podprocesů,
možnost synchronizace číselníků a některých vybraných dat s dceřinou společností v Lučenci.
Ve společnosti MURAT si byli vědomi, že výběr nového ERP řešení nebude lehká úloha a že přechod z vlastního řešení na jakékoliv externí může být v řadě dílčích aspektů krokem zpět. Firma postupně oslovila významné dodavatele na slovenském i českém trhu, mezi nimiž byly i společnosti SAP a Microsoft. Nejdůležitější kritérium – otevřenost a přizpůsobitelnost nového řešení vlastními silami – však žádná z nabídek nesplňovala. Teprve řešení IS KARAT požadavkům společnosti MURAT vyhovělo. Významně tomu napomohlo i vydání jeho technologicky zcela nové verze, která přinesla zásadní inovace v oblasti GUI právě v době, kdy probíhal výběr. To spolu s dostatečnou otevřeností bylo zárukou kvalitního výsledku. V neposlední řadě ke konečnému rozhodnutí přispěla i skutečnost, že jeden z nejvýznamnějších konkurentů společnosti MURAT na slovenském trhu již IS KARAT dlouhodobě úspěšně využíval.
PRŮBĚH IMPLEMENTACE A KRITICKÉ FAKTORY ÚSPĚCHU
Vzhledem ke zmíněným rizikům přechodu na nový systém neměla společnost MURAT v dílčích ohledech přehnaně vysoká očekávání. Zaměřila se na naplnění klíčových ukazatelů, které si před výběrem nového řešení stanovila. V nich potvrdil IS KARAT své kvality a v řadě ohledů očekávání předčil. Stejně jako u jiných firem byli i ve společnosti MURAT někteří lidé výměně řešení příznivě nakloněni, zatímco jiní ji odmítali. Důležité bylo, že firma dokázala pracovníky s pozitivním přístupem do celého projektu zapojit, a naopak korigovat negativní postoje. Klíčové bylo také zapojení vývojářů stávajícího řešení do výběru nového systému od samotného počátku.
Je to o lidech a úspěch závisí zejména na nich. Je nereálné zvládnout implementaci z pozice jednoho člověka bez aktivního zapojení ostatních.
Ing. Miroslav Holčíkjednatel společnosti
Určitý negativní dopad měla skutečnost, že společnost MURAT implementovala technologicky zcela novou verzi IS KARAT. Inovace vývojového prostředí někdy zaostávaly za tempem inovací GUI samotné aplikace. Stávalo se tedy, že interní vývojáři byli vyškoleni pro práci s některou částí vývojového prostředí IS KARAT v jiném GUI, než jaké následně v praxi užívali. Ale i tyto nástrahy se podařilo implementačnímu týmu překonat a ukázalo se, že trpělivost může být tím nejúspěšnějším nástrojem řízení.
ZKUŠENOSTI Z VYUŽÍVÁNÍ IS KARAT
Okamžité přínosy
On-line propojení skladové a ekonomické části systému.
Možnost vytváření zápočtů a jednostranných kompenzací.
Ekonomické údaje, na které se lze plně spolehnout.
Možnost napojení IS KARAT na zdroje dat třetích stran. Takto firma využívají např. data importovaná z databází dodavatelů, včetně všech potřebných parametrů a cen. Ceny a ceníky kabelů jsou zároveň specifické tím, že nákupní cena se mění každý týden a u některých výrobců denně v závislosti na vývoji ceny mědi na Londýnské burze kovů (LME) a obsahu barevných kovů (Al a Cu) v jednotlivých kabelech, přičemž každý dodavatel má svou vlastní logiku kalkulace cen.
Otevřenost IS KARAT, díky které bylo možné zapracovat na firemní úrovni řadu vlastních úprav a zachovat tak své know-how. Mimo jiné např. úpravu, která umožní zobrazení definovatelného náhledu se zobrazením množství souvisejících informací ke každé položce libovolného seznamu. Tato úprava se později stala základem pro zapracování podobné funkcionality i do standardní distribuční verze IS KARAT.
Střednědobé a dlouhodobé přínosy
V době přechodu na řešení IS KARAT společnost MURAT nepociťovala potřebu vlastního e-shopu, avšak postupem času začali její zákazníci tento prodejní kanál požadovat. Díky variabilitě IS KARAT mohlo být integrované řešení e-shopu implementováno za ostrého provozu, a to poměrně rychle a s nízkými náklady. Po roce provozu e-shopu postaveného plně na platformě IS KARAT získala společnost MURAT ocenění v soutěži e-shopů MASTERSGATE a v kategorii B2B dokonce zvítězila. Pandemie COVID-19 následně potvrdila správnost zvolené cesty a dokonce mnohonásobně zvýšila požadavky zákazníků na tento prodejní kanál. I z toho důvodu společnost MURAT po několika letech provozu vlastního řešení e-shopu postaveného výhradně nad IS KARAT navázala spolupráci s externí specializovanou společností zaměřenou výhradně na provoz e-shopů. Výsledkem této spolupráce je i současný stav, kdy na pozadí funguje i nadále modul IS KARAT zajišťující konfiguraci a komunikaci s frontendem, který však již není z dílny KARAT Software.
Mobilní klient IS KARAT a dostupnost dat v terénu umožňuje obchodním zástupcům okamžitě reagovat na požadavky odběratelů a odbourává nutnost rozsáhlé papírové přípravy. Taktéž následné vyhodnocení jejich výkonů je podstatně přesnější, protože obsahuje informace o místě jednání a vývoji obchodního případy podle skutečnosti. Přibližně rok po nasazení Mobilního klienta provedla společnost MURAT vlastní interní audit a zjistila, že existuje řada pracovních pozic, kde zdaleka ne vše probíhá podle představ vedení.
Je nutné pochopit vzájemnou odbornou terminologii mezi zákazníkem a dodavatelem, protože její nepochopení může mít horší dopad než jazyková bariéra a maximálně využit pozitivně naladěných lidí tak, aby ti negativní neměli šanci na úspěch.
Ing. Miroslava Holčíkováředitelka společnosti
SPOLUPRÁCE S KARAT SOFTWARE
Za dobu spolupráce se společností KARAT Software se posunula řada kontaktů mezi jednotlivými pracovníky z oblasti dodavatelsko-odběratelské do oblasti osobní, čímž se mimo jiné potvrdilo, že v případě českého dodavatele neexistuje jazyková bariéra. Díky pozitivnímu přístupu řady zaměstnanců KARAT Software, kteří byli ochotní pomoci téměř kdykoliv, začala společnost MURAT po čase uvažovat, zda se nestane také implementačním partnerem IS KARAT pro slovenský trh. Mohla by tak výhodně využít znalosti řady interních zaměstnanců a předávat získané zkušenosti i dalším zákazníkům. Tím by rozšířila portfolio poskytovaných služeb a v neposlední řadě získala nový zdroj zisku. Nakonec se v roce 2017 společnost MURAT stala certifikovaným KARAT Solution partnerem a již realizovala řadu zakázek na slovenském trhu.
PLÁNY DO BUDOUCNA A DALŠÍ ROZVOJ SPOLUPRÁCE
Další rozvoj e-shopu, zejména v B2B části pro partnery a jejich práci se zákazníky. Společnost MURAT sice neočekává, že se e-shop stane hlavním prodejním kanálem, ale předpokládá, že bude sloužit především pro B2B segment jako zdroj technických informací a do budoucna i jako nástroj pro přímé vytvoření nabídky zákazníkovi bez nutnosti duplicitní práce.
Přestože společnost MURAT v hojné míře využívá snímače čárových kódů, v segmentu kabelů se zatím pohybuje ve stadiu plánů a úvah. Jejich zavedení je závislé zejména na dořešení logiky přetáčení a řezání kabelů na požadovanou délku.
Vzhledem k širokému okruhu dodavatelů a odběratelů pracujících s různými IS, uvažuje společnost MURAT o univerzálním rozhraní schopném importu a exportu dokladů v závislosti na konkrétním partnerovi.
V neposlední řadě firma plánuje prozkoumat řešení Řízení projektů v IS KARAT a zvážit jeho implementaci.
Historie společnosti Global Business v dnešní podobě a s dnešním zaměřením
výroby se datuje k roku 2006, kdy byla s cca 25 zaměstnanci odkoupena divize
výroby rozvaděčů od zanikající společnosti Elma-Therm.