Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

GPS doprava

Řešení dopravy s IS KARAT

4. října 2024

Informační systém KARAT nyní nabízí nové řešení pro efektivní plánování a řízení dopravy. Toto řešení bylo vyvinuto v reakci na potřeby zákazníků, kteří požadovali sofistikovanější přístup, který zároveň nevyžaduje zbytečné investice ani propojení s externími systémy.

ZAMĚŘENÍ MODULU

Hlavní důvody a motivace vzniku:

  • Poptávka zákazníků po zajištění přepravy standardně a napříč firmou
  • Větší integrace míst a GPS v IS KARAT
  • Potřeba implementace mapových podkladů do IS KARAT
  • Nutnost optimalizace tras a využití zdrojů
  • Řízení a plánování lidských zdrojů – řidičů, osádek

Cílovou skupinou jsou tedy firmy, které řeší přepravu a správu vozidel, vlastních i externích, a věnují se zejména těmto oblastem:

  • Pohyb zásob – nákup a prodej (materiálu, zboží, výrobků)
  • Servis a montáž – servisní a montážní vozidla, výjezdy techniků
  • Logistika zásob – řízení správy a přepravy čehokoli pro kohokoli

U těchto firem jsou hlavními cíli zejména tyto činnosti:

  • Interní i externí přeprava, bez ohledu na vlastnictví vozidel a zaměstnanců
  • Integrace řešení dopravy s ostatními moduly IS KARAT
  • Práce s mapovými podklady přímo v IS KARAT, s možností volby poskytovatele, ale zároveň zachování funkčnosti řešení bez nutnosti propojení s konkrétním poskytovatelem mapových podkladů

ZROD MODULU

Od prvotních konceptů až po uvedení samotného řešení modulu Doprava ve verzi 24 a jeho představení na KARAT Konferenci 2024, uplynuly téměř tři roky.

První rok byl zaměřen na konceptuální vývoj a vytvoření základní struktury modulu. Pracovali jsme na definici jeho funkcí a schopností, zvažovali, jaká témata by měl modul zahrnovat, a jak by měl reagovat na potřeby našich zákazníků.

Hledali jsme způsoby, jak řešit otázky související s mapami, s výpočty vzdáleností, snažili jsme se porozumět konceptu GPS, vidět Zemi jako kouli a GPS souřadnici jako bod na ní. Tato a další zajímavá témata pro nás byla trochu nezvyklá v rámci běžných procesů v informačním systému KARAT, ale věnovali jsme se jim s cílem přinést inovativní a přínosné řešení.

V dalším roce jsem se zaměřili především na vývoj a programování základních funkcí modulu. Během této doby jsme našli první pilotní projekt pro implementaci a testování modulu. Tímto pilotním klientem se stala společnost IP Polná s.r.o., která měla v oblasti dopravy specifické potřeby a požadavky.

Poslední rok se odvíjel v duchu standardizace funkčností, příprav na uvolnění modulu pro verzi 24 a slavností představení na KARAT Konferenci v Brně a Žilině.

PILOTNÍ NASAZENÍ A PRVNÍ REFERENCE

Zvláštní požadavky a pohledy společnosti IP Polná významně ovlivnily naše „standardní“ přístupy k řízení dopravy, přičemž tento proces s sebou přinesl i řadu přínosů. Mezi tyto požadavky patřila možnost řídit dopravu pro celé osádky vozů – servisní a montážní party, možnost koordinovat výjezdy na několik dní, plánovat přestávky a noclehy.

Zajímavý přístup zákazníka k objednávkám, termínům a stavům zakázek, spolu s velmi osobní komunikací s jeho koncovými zákazníky, přinesl do modulu řadu firemních vylepšení. Což je ostatně pro zákazníky IS KARAT typické. Jakkoli zvláštně oproti standardnímu pojetí může požadavek zákazníka znít, vždy je pro nás výzvou a jsme hrdi na to, že jej můžeme splnit.

VLASTNOSTI MODULU

Databáze adresních míst ČR

V České republice máme zřejmě štěstí na státní správu. Úřady zveřejňují seznamy všech oficiálních adres v ČR, včetně zeměpisných souřadnic. Souřadnice systému S-JTSK jsou převedeny na celosvětově uznávané značení WSG84, známé jako GPS.

Integrace mapových podkladů a webových API rozhraní

Modul využívá online mapové podklady a API rozhraní třetích stran ke geokódování, routování a plánování tras, a k získávání mapových náhledů cílů a tras.

Integrace mapových podkladů a webových API rozhraní

Požadavky na zajištění přepravy

Modul soustřeďuje jednotlivé požadavky přepravy s jejich položkami ve vstupní evidenci požadavků na zajištění přepravy. Tyto požadavky jsou generovány z prvotních agend jiných modulů systému KARAT podle předem definovaných pravidel, nebo mohou být zadávány i manuálně.

Plánování přeprav

Plánování dopravy znamená rozhodování o tom, které vozidlo (zda vlastní nebo cizí), kdy a kam pojede a kdo jej bude řídit.

Samotné plánování přeprav je prováděno tvorbou dokladů přeprav pro jednotlivé dny nebo výjezdy, vozidla a osádky, pro vlastní dopravu nebo externí přepravce. Do těchto dokladů jsou vybírány požadavky z evidence požadavků na přepravu, přičemž jsou modulem řízeny a hlídány kapacity jednotlivých vozů, časy a vzdálenosti.

Při tvorbě dokladů přeprav jsou modulem generovány soupisy položek zdrojových dokladů, které budou předmětem výjezdu. Tím je podporována i příprava, řízení expedice, nakládka a vykládka.

Optimalizace tras

Modul Doprava propočítává trasy pro sestavené doklady přeprav tak, aby byly optimálně obslouženy požadavky na přepravu na jednotlivých dokladech při optimálním využití zdrojů.

Optimalizace tras

Drag & Drop plánování a optimalizace

V modulu jsou (zejména v oblasti plánování dokladů přeprav a optimalizace trasy) uživatelsky přívětivé a pohodlné Drag & Drop způsoby práce se záznamy.

Tímto způsobem se mohou vkládat požadavky na přepravu do plánovaných dokladů a tras. Způsob ovládání „táhni a pusť“ se osvědčil i pro práci s optimalizací trasy, kdy je možné měnit pořadí bodů na trase ručně obsluhou s okamžitou interakcí, jak se daná trasa změnila. Rovněž je možné takto vkládat a odebírat položky dokladů a body trasy, podle potřeb obsluhy.

Drag & Drop plánování a optimalizace
Drag & Drop plánování a optimalizace

„Na trase“

Nespornou výhodou IS KARAT je jeho platforma KARAT Mobile. Díky ní mohou všichni pracovníci na výjezdu se systémem bez omezení interagovat dle svých rolí a práv.

Interakce činností v přepravě se systémem KARAT může probíhat v reálném čase přímo z terénu, „in-time a on-site“ – tedy osádkou z kabiny vozidla nebo od partnera.

Osoby přepravy mohou v systému tvořit návazné doklady, potvrzovat průběh provádění výjezdů, úkony na trase, mohou zapisovat skutečnosti, nechávat potvrzovat doklady partnerem, vykazovat práci, podávat zpětnou vazbu.

Integrace

Modul Doprava je plně integrován s ostatními moduly IS KARAT, zejména potom s moduly Objednávky, Odbyt, Servis, Reklamace a Kooperace. Z prvotních agend těchto modulů mohou být generovány požadavky na zajištění přepravy.

Plánované doklady přeprav pak mohou vytvářet poptávky a objednávky přepravy u externích přepravců.

Při realizaci dokladů přeprav mohou být z prvotních dokladů tvořeny návazné odbytové a skladové doklady. Činnosti řidičů a osádek mohou být vykazovány pomocí modulu Zdroje, a tak mohou být sledovány náklady vlastní dopravy.

Milan Kopal
Senior Consultant

Podobné novinky

Zobrazit všechny

KARAT Konference 2022

KARAT Konference 2022 představila novou verzi IS KARAT

20. dubna 2022

Ve čtvrtek 7. dubna 2022 proběhla KARAT Konference 2022, tradiční setkání uživatelů Informačního systému KARAT. Letošního ročníku, který se po dvou letech vrátil z online prostředí do kongresového centra BWP Hotelu International Brno, se zúčastnilo téměř 400 uživatelů z České a Slovenské republiky.

API

Komunikace s bankami prostřednictvím otevřeného API rozhraní

10. února 2024

Když byla v roce 2015 schválena druhá směrnice Evropské unie o platebních službách PSD2, těšili se výrobci podnikových informačních systémů na možnost zapracování další automatizace do svých produktů. Bohužel se jednalo jen o další nařízení EU.

Máte zájem o schůzku, kalkulaci nebo máte dotaz?

Rádi zodpovíme všechny vaše dotazy, předložíme vám nezávaznou cenovou nabídku nebo vám poskytneme přístup do demoverze našich produktů.