Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

martin-hausenblas

Rozhovor

Rozhovor s Martinem Hausenblasem – zakladatelem společnosti Adler Czech

16. června 2014

Martin Hausenblas se narodil a celé dětství prožil v Děčíně, svůj dospělý život ale zasvětil Ústí nad Labem. V tomto městě totiž vystudoval a nyní zde žije a podniká. V roce 2000 založil spolu se svým společníkem Pavlem Neumannem společnost ADLER Czech (od r. 2020 MALFINI, a.s.).

Zprvu prodávala trička reklamním agenturám, později se stala jedním z nejrychleji se rozvíjejících výrobců a vývozců reklamního textilu v České republice. Společnost ADLER Czech ke svému provozu od roku 2005 využívá informační systém KARAT.

V současnosti se Martin Hausenblas kromě podnikání věnuje aktivitám, které větší či menší měrou chtějí přetvářet veřejný život k lepšímu – jako příklad lze uvést Stipendijní fond Renesance (podpora studia v zahraničí), sdružení podnikatelů „Podnikáme bez korupce“ nebo skupina I Love Ústí, která monitoruje kvalitu života v Ústí nad Labem.

Kdy jste v sobě poprvé objevil touhu podnikat?

Když mi bylo16 let, šel jsem na brigádu do továrny, kde jsem rovnal hliníkové výlisky. Chvíli jsem obdivoval lisy a rovnačky, ale za chvíli přišla ubíjející rutina. Uvědomil jsem si, že svoboda v práci a různorodost je pro mě to správné.

Jak jste se vůbec dostal k oblasti reklamního textilu, v níž vyrostla společnost ADLER Czech?

Nejdříve jsme s mým spolužákem založili reklamní agenturu, která se úspěšně rozvíjela, bohužel s vidinou vstupu do EU byla její budoucnost nejistá. Proto jsme si vybrali reklamní textil. Dobře jsme znali potřeby zákazníků a věděli jsme, že na českém trhu není dodavatel, který by jim dokázal vyhovět. Tak jsme jej založili 🙂

martin-hausenblas

Jaké principy jsou podle vás nejdůležitější pro úspěch v podnikání?

Bohatství je zisk udržený v čase a generovaný s co nejmenším úsilím. Proto je klíčové, aby člověk všechny vztahy v obchodu držel dlouhodobě. Kšeftováni nemá smysl. Proto jsou základem poctivost, slušnost, schopnost převzít odpovědnost, nekorumpování, dobrá pověst. Pamatuji si, jak náš klíčový zákazník měl problém s kvalitou zboží. Ani jsem nemrknul a odvezl kamion rozbaleného zboží a namísto něj přivezl kamion bezvadného. Právě to se stalo základem kvalitního vztahu, který trvá dodnes. Jindy jsem potřeboval půjčit peníze a zavolal jsem zákazníkovi a poprosil jej o pomoc. Poslal mi 4 miliony na dobré slovo. Slovo platí. Poctivost se vyplácí a dobré jméno úžasně usnadňuje práci.

Které okamžiky pro vás byly v dosavadním podnikání nejtěžší? A které vám naopak přinesly největší radost?

Nejtěžší byl vstup do EU, který od nás vyžadoval nakoupit celoroční produkci během tří měsíců a zároveň uhradit částku dvakrát převyšující náš roční rozpočet. Zároveň jsme tehdy řešili také to, kam uložit 1400 m3 triček. Druhý těžký okamžik nastal, když jsem zjistil, že dva moji nejbližší přátelé, které jsem přizval do firmy, ji téměř zničili a vytunelovali. Pocit zrady byl velmi těžký, srovnával jsem se s tím rok. Naštěstí se zlé v dobré obrátilo a firma se stala lepší a silnější než kdy předtím. Těžké okamžiky přišly také tehdy, když jsem čelil kritickým, rizikovým situacím a rozhodoval jsem s odpovědností za mnoho lidí bez kontroly situace. A nejkrásnější okamžiky? Když zjistíte, že vaše práce má smysl. Když vám poděkuje zákazník nebo zaměstnanec, okamžiky, kdy si uvědomujete, že jste udělal něco úžasného. Naplňuje mě smysl toho, co dělám.

Proč jste se rozhodl „kormidlo“ společnosti předat dál?

Každý člověk má své limity a můj dar spočívá v tom, že umím zakládat úspěšné projekty. V managementu a dalším rozvoji mě spousta lidi strčí do kapsy. Je lepší si to přiznat a předat kompetence, jež vám chybí, na jiné lidi, kteří mají váš chybějící talent. Když překonáte strach spojený se ztrátou kontroly, můžete tvořit věci, které jsou větší než vy. V opačném případě nikdy nepřekročíte vlastní stín a jste odsouzeni k tomu, že budete dusit svou firmu jako žába na prameni. Je to nesmírně těžká kapitola podnikání. Doporučuji jít do toho s koučem. 80 % firem nezvládne předání na management nebo předáni mezi generacemi majitelů!

V čem je zajímavý váš současný projekt Liftago?

Liftago je mobilní aplikace pro Android a iPhone, která umožňuje optimalizovat dopravu ve městě. První část, kterou jsme již uvedli na trh, zajišťuje možnost objednání taxi. Vidíte hodnocení řidičů, máte kontrolní taxametr v ruce, včetně navigace ukazující kam jedete. Nemůže vás nikdo podvést. Aplikace je určena pro globální použití. Počet jízd i taxíků v systému raketově roste. Liftago se stalo startupem roku 2014. Další vrstvy pak podpoří spolujízdu, sdílení aut a kol a řadu dalších funkci, které pomohou snížit počet aut a jejich negativní dopad na životní prostředí.

Co vás motivovalo k tomu, abyste se stal občanským aktivistou a začal měnit život lidí kolem sebe k lepšímu? Věnujete se také tématu korupce – jaké jsou podle vás vhodné nástroje pro její eliminaci?

V první fázi podnikání jsem si dokazoval, že jsem dobrý. V té, ve které se nacházím nyní, se snažím dát svému životu smysl. Podíval jsem se na to, co mě naplňuje – a zjistil jsem, že mám rád přírodu a lidi. Mým ústředním tématem se tak stala udržitelnost. Vše, co dělám, ji nějakým způsobem podporuje. Proto Liftago, které jen v Praze umí ušetřit stovky tun CO2 měsíčně, ale i podpora komunit, protikorupční aktivity, prostě vše, co omezuje možnost kvalitního žití těch, kteří přijdou po nás. Proto stipendijní fond, kam odkládám 10 % příjmu a podporuji studenty na jejich cestě za vzděláním v zahraničí. Přepnul jsem se do služby a dal jsem životu větší smysl než jen chodit do práce a vydělávat peníze.

Jste aktivní rovněž v oblasti komunální politiky, co byste chtěl dokázat zde?

Jsem „ústečák“, žiji zde a mám Ústi nad Labem rád. Město je vytunelováno mafiány z řad ODS, ČSSD a dalších. Jdu to změnit. Teď jsem se zasloužil o záchranu Činoherního studia, řeším referendum o zákazu hazardu. Dali jsme dohromady skupinu občanských aktivistů, kteří v minulosti výrazně oslabili sílu a moc mafiánských skupin – a jdeme do voleb. Zavedeme průhledné hospodaření města, kde se nebude moci krást. Naší vizí je město, kde se dobře žije udržitelným způsobem.

Takové množství různorodých aktivit jistě klade vysoké nároky na efektivitu. Proto se jednoznačně nabízí i další otázka – jak pracujete s časem?

Zaměřuji se vždy na dvě věci. Definuji záměr a vizi výsledného stavu, dbám o hodnoty, na jejichž základě pracujeme a obklopuji se lidmi, kteří s vizí rezonují a sdílejí stejné hodnoty. Pak je třeba jen to, abych nastavil bezvadnou komunikaci – a je skoro vyhráno. Takto definovaný projekt přitahuje vhodné lidi a současně nechává spoustu prostoru pro kreativitu. Jsem připraven vzít montérky a jít „makat“, většinou však jen hlídám, zda to celé neujíždí někam, kde bych toho již nechtěl být součástí. Tímto způsobem se dá tvořit skoro jako kouzelným prstenem a lze to zvládnout. Pravda, je to mnohdy velmi náročné. Na druhou stranu opravdu nevím, co je to nuda. Žiji život plný vrchovatě 🙂

Malfini, a.s.

Výroba a dovoz reklamního textilu.

malfini.com

Máte zájem
o podobné řešení?

Kontaktujte nás. Rádi zodpovíme všechny vaše dotazy, předložíme vám nezávaznou cenovou nabídku.

Mám zájem

Další rozhovory

Zobrazit všechny

pivovar-bernard

Rodinný pivovar BERNARD a.s.

Rozhovor se Stanislavem Bernardem – spolumajitelem pivovaru Bernard

Spolumajitel a spoluzakladatel Rodinného pivovaru BERNARD je asi vůbec nejznámější osobností českého pivovarnictví. Jeho obličej ostatně najdete i na etiketách nealkoholického piva Bernard s čistou hlavou. Není to ale kvůli jeho ješitnosti. Ostatně ani s nápadem pojmenovat pivovar po něm nepřišel on. My jsme se ho zeptali na to, jaká byla jeho cesta k podnikání, čím si na ní prošel i jak lehký nebo těžký pro něj byl vstup zahraničního investora.

údržba vzduchotechniky

ATALIAN CZ s.r.o.

Rozhovor s Davidem Fialou – obchodním ředitelem společnosti ATALIAN CZ

Již 16 let stabilně patří k vrcholovému managementu společnosti ATALIAN CZ. Z pozice asistenta provozního ředitele a představitele vedení pro jakost se vypracoval do funkce obchodního ředitele, která zároveň slučuje problematiku obchodu, marketingu a IT. Jeho motto „extrém je můj standard“ naznačuje, jakým směrem se ubírá.

Máte zájem o schůzku, kalkulaci nebo máte dotaz?

Rádi zodpovíme všechny vaše dotazy, předložíme vám nezávaznou cenovou nabídku nebo vám poskytneme přístup do demoverze našich produktů.